FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott17/07/2017

Får man urinera utomhus om ingen ser?

FÅR MAN URINERA I EN PARK SOM LIGGER NÄRA EN AFFÄR OM INGEN SER DIG?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att urinera offentligt är ett brott enligt 16:16 Brottsbalk (1962:700). Brottet begås genom att gärningsmannen urinerar på en offentlig plats där allmänheten kan se honom eller henne. En offentlig plats kan exempelvis vara en park, vägar och torg. Det är inte nödvändigt att någon faktiskt ser personen, handlingen utgör ändå ett brott. Straffet som kan aktualiseras är böter. För att en person ska kunna straffas måste polisen bevisa att personen utfört den brottsliga handlingen. Om ingen har sett personen urinera kommer polisen antagligen ha mycket svårt att bevisa detta.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Malin BrännströmRådgivare