Får man trycka upp en tröja med bild från google om tröjan endast ska användas av en själv?

Hej min son tänkte trycka upp en tröja på sin rektor med det klassiska obamatrycket och under ska det stå jannes galningar. (Skolansfotbollslags fans) samt rektorns namn. Tröjan ska inte säljas och bilden är tagen från Google. Bryts ngn lag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det är tillåtet för din son att använda bilden från google på en tröja. För att besvara din fråga kommer jag använda mig av Upphovsrättslagen (URL). Det kan vara så att bilden från google omfattas av upphovsrättskydd enligt 1 § URL. Men, oavsett om bilden är skyddad eller ej så finns det undantag för detta skydd. Var och en får nämligen använda upphovsrättskyddade verk till att framställa egna verk om det endast används för privat bruk, 12 § URL. Det är alltså fullt tillåtet för din son att använda bilden från google (och att använda rektorns samt fotbollslagets namn) för att framställa tröjan eftersom han inte tänker sälja denna vidare.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare