Får man testamentera bort sina tillgångar till sin särbo och göra sin dotter arvlös?

Hej Lawline

Min bror gick bort för ca tre månader sedan, han har en vuxen dotter boende i annat land men inga andra arvingar. Min bror hade/har en Br med sin särbo som bor och är skriven i annan kommun. Däremot var dom alltid sambo på sommarstället. De hade inget samboavtal.

När min bror fick beskedet, obotligt sjuk, skrev han ett gåvobrev på sommarstället till sin särbo och ett testamente på kvarlåtenskapen till henne som nu flyttat in i Br.

Min brorsdotter som räknat med att ärva sommarstället och bl.a Br får inget enl min brors särbo.

Bedömer ni att detta är rätt juridiskt sett?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Din brorsdotter är din brors närmaste arvinge, hans så kallade bröstarvinge (2 kap. 1 § ÄB). Hälften av din brors kvarlåtenskap utgör hans dotters laglott (7 kap. 1 § ÄB). Laglotten har hon rätt att kräva ut, och resterande tillgångar kan din bror testamentera bort som han vill. För att din brorsdotter ska få ut sin laglott krävs att hon påkallar jämkning av testamentet. Det måste hon isåfall göra inom sex månader från det att hon tog del av testamentet (7 kap. 3 § ÄB).

Sammanfattningsvis: Din brorsdotter har rätt att kräva ut hälften av din brors tillgångar i arv om hon påkallar jämkning av testamentet.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare