Får man testamentera bort laglotten?

När min far gick bort 2013 fanns ett testamente där det stod att jag var ensam arvtagare till honom och hans fru efter bådas bortgång. De har inga gemensamma barn, och frun har inga barn. Nu har jag fått veta att frun skrivit ett nytt testamente där hon testamenterar allt till sina brorsbarn. Kan hon testamentera bort min laglott efter min far?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Såsom jag tolkar din fråga vill du veta om din fars fru kan testamentera bort din laglott. För att besvara dig fråga, kommer vi att använda oss av ärvdabalken (ÄB)

Laglott

Precis som du skriver finns det något som heter laglott, och det är den del av arvslotten som bröstarvingar (i detta fall du) alltid har rätt till (7 kap. 1 § ärvdabalken). Laglotten kan din fars fru därmed ej testamentera bort. Särkullbarn får ut sin laglott direkt om de vill det, vilket innebär att du inte behöver vänta på bådas bortgång för att få ta del av arvet. För att du ska få ut din laglott krävs det dock att du påkallar jämkning. Vidare, ska du påkalla jämkning av din fars frus testamente inom sex månader. Värt att nämna är att det räcker att du tillkännager ditt anspråk, du behöver således inte väcka talan i domstol (7 kap. 3 § ärvdabalken).

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Om du undrar något mer är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Emelie SandénRådgivare