Får man ta tillbaka stöldgods?

Hej! Jag fick nyligen höra att en i mitt område såg en person som försökte få tag i hans katt medans en annan person satt i en bil och väntade. Jag blev lite orolig för mina katter och jag undrar vad man kan göra om jag t ex skulle se någon ta min katt och stoppa in i en bil. Får man ringa 112 i ett sånt ärende? Ta regnummer och anmäla i efterhand? Eller vad ska man göra?

Känns svårt att få tillbaka katten om inte

personerna påträffas på en gång tillsammans med katten. Min katt är t ex chipmärkt så har man katten så kan det bevisas att den är min.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det låter ju fruktansvärt! Jag hoppas att detta är polisanmält, annars är det något som bör komma till polisens kännedom och det kan du själv anmäla genom att ringa 114 14.

En katt räknas i lagens mening som egendom, en sak, vilket för många djurvänner kan verka märkligt men så är det. Man har rätt att skydda saker från exempelvis förstörelse eller stöld.

Den person som försöker ta en katt (eller något annat som inte tillhör hen för den delen) kan göra sig skyldig till stöld enligt brottsbalken (BrB) 8 kap. 1 § eller egenmäktigt förfarande enligt BrB 8 kap. 8 §. De rättigheter man har är i första hand:

1. Att ta tillbaka stöldgodset.

Denna rättighet faller under ansvarsfrihetsgrunden nödvärn enligt BrB 24 kap. 1 §. Det innebär att man får göra sig skyldig till brott om det inte framstår som uppenbart oförsvarligt om man möts av våld eller hot om våld eller på annat sätt blir hindrar när man ska ta tillbaka stöldgods. Du får alltså försöka stoppa personerna som försöker ta din katt om du vågar och kan. Kan du inte det ska du såklart ta registreringsnummer och försök att på en gång skriva ner hur personerna såg ut, och var klädda så att du inte glömmer det i ett senare skede. Sedan polisanmäler du händelsen.

2. Gripa personen.

Enligt rättegångsbalken (RB) 24 kap. 7 § 2 st. så har du rätt att gripa någon på bar gärning (alltså som du ser) som gör sig skyldig till brott varpå fängelse finns i straffskalan. Fängelse finns för både stöld och egenmäktigt förfarande. Du har även rätt att bruka försvarligt våld för att gripa (och hålla kvar personen).

Man ska ringa 112 om man ser eller blir utsatt för ett pågående brott. Ser du alltså detta hända så kan du absolut ringa 112. Försvinner katten och du inte kommer så att säga mitt i så ringer du 114 14 och gör en polisanmälan i efterhand.

Hoppas du fått svar på din fråga och hoppas katterna i området får vara ifred!

AnnaSara JariusRådgivare