Får man stänga av elen för hyresgästen?

Hej. Jag har en hyresgäst i mitt fritidshus som bor kvar trots att hyran inte är betald och trots att kontraktet har löpt ut. Jag har vänt mig till Kronofogden och väntar på avhysning.

Frågan är; får stänga av elen till huset för att slippa betala den i alla fall (och förhoppningsvis skynda på utflyttningen)?

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilken tråkig situation. Hoppas det löser sig snarast!

Nedan finner du ett svar på din fråga.

Vad gäller?

Du har gjort helt rätt som har vänt dig till kronofogden för att få hjälp med avhysning av din hyresgäst. Jag skulle dock inte rekommendera att stänga av elen för denne i syfte att skynda på utflyttningen. Det skulle strida mot all god sed att företa ett sådant agerande och är således inte något du bör göra. Följ istället reglerna som finns att tillämpa (vilket du som sagt har gjort genom att koppla in kronofogden).

Slutsats

Nej, det är absolut ingen bra idé att stänga av elen för hyresgästen i syfte att skynda på utflyttningen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Önskar dig allt gott!

Med vänlig hälsning,

Joakim HassiniRådgivare