Får man spela musik på lektioner?

Vad är straffet om jag spelar musik på lektionerna på en skola

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen lag eller ett regelverk som jag kan använda för att svara på din fråga, så jag kommer vara ganska generell i mitt svar!

Din skola har regler:

Titta i skolans regler, det borde finnas en handbok eller liknande där det står vad som förväntas av både elever och lärare. Om ni inte har en sådan tillgänglig så kan du säkert be en lärare om att få se skolans regler.

Mina råd:

Utan att kunna titta i skolans regelverk så kan jag säga att jag starkt avråder från att lyssna på musik under lektionerna. Dels så kommer det påverka din möjlighet att lära dig, men det kan också störa andra elever, vilket inte är så rättvist. Sedan kan det även påverka din lärares uppfattning om dig, vilket kanske inte är så bra.

Om det är så att det är ett problem på skolan som gör att du känner att du ändå inte får ut något av lektionerna, så ska du inte tveka att kontakta skolinspektionen! Skolorna ska vara en bra miljö för alla elever, du ska kunna trivas och lära dig i en bra miljö!

Du kan läsa mer om dina rättigheter som elev och hur du tar kontakt med skolinspektionen här.

Om det är så att du känner att du behöver musik för att kunna koncentrera dig och jobba på ett bra sätt, så hade jag pratat med din lärare om detta. Det finns säkert ett sätt att lösa det så att du kan få lyssna på musik när ni jobbar självständigt utan att andra elever störs eller så!

Jag hoppas detta har gett dig lite bra förslag på hur du kan gå till väga med detta! Jag hoppas att du hittar en bra lösning och om du har fler frågor så är det bara till att skicka in dem!

Med vänliga hälsningar,

Lawline Rådgivare