FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott20/08/2019

Får man spela in någon utan att berätta om det?

Hej!

Jag och mitt ex hade ett samtal igår om vår sons skolgång. Ett samtal öga mot öga, ett samtal som höll på i över 2 timmar. Där jag kan jag oxå säga att vi inte är dom bästa vänner och har svårt att komma överens. Och när han skulle gå hem så upptäcker jag att han spelat in hela samtalet. Blir förstås vansinnig på det. Jag tycker inte att han har den rätten. Så min fråga är får han liv att spela in vårt samtal utan att jag vet om det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det är ett brott att utan tillstånd spela in samtal i rum (eller över telefon) som man inte själv deltar i. Brottet klassas som olovlig avlyssning. Straffet för olovlig avlyssning är böter eller fängelse i högst två år (4 kap. 9 a § Brottsbalken).

Motsatsvis tolkas bestämmelsen att om man deltar i samtalet själv har man rätt att spela in det utan att det är brottsligt. Det finns inget uttryckligt förbud mot att spela in samtal i rum eller telefonsamtal man själv deltar i, kravet för att det ska vara brottsligt är att man i hemlighet spelar in samtal med andra som man själv inte deltar i.

I ditt fall innebär det att det rent juridiskt är tillåtet för ditt ex att spela in samtalet er emellan och inget som är straffbart.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare