Får man slänga en f.d. partners tillhörigheter?

Hejsan jag och mitt ex har separerat, det tog väldigt lång tid för henne att hämta alla sina saker från våran gemensamma lägenhet som jag fortfarande bor kvar i. När hon väl kom för att hämta sina saker sa jag till henne att hon var tvungen att ta med sig alla sina saker och att det som hon eventuellt kommer lämna är antingen mitt eller så slänger jag det. Hon gick med på detta då. Nu 2 månader senare vill hon har ännu mera saker som stått i förråd och liknande. Jag har inte försökt gömma saker eller liknande när hon väl var där för att hämta sina sista saker så min fråga är om jag kan räkna våran överenskommelse som ett muntligt avtal?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns inga formkrav för avtal; de kan vara muntliga och skriftliga. Det är däremot desto svårare att bevisa att ett muntligt avtal finns och bevisbördan ligger på dig som påstår det.

Olovligt förfogande

Det är inte tillåtet för den som har någon annans egendom i sin besittning att vidta en åtgärd som medför att den rättmätiga ägaren berövas sin rätt till egendomen. En person som vidtar en sådan åtgärd kan dömas till brottet olovligt förfogande (10 kap. 4 § brottsbalk). Att slänga din f.d. partners tillhörigheter utan dennes samtycke är ett agerande som faller in under definitionen olovligt förfogande.

Skapa en förteckning över de tillhörigheter du har i besittning som tillhör din f.d. partner och instruera henne skriftligt med förteckningen bifogad att omgående hämta dem. Om hon vägrar att göra detta har du möjlighet att vända dig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om vanlig handräckning. Du kan läsa mer om vanlig handräckning här.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Lenita PetterssonRådgivare