Får man slänga andras egendom?

https://lagen.nu/1962:700#K12P1S1Hej! Jag har en fråga. Jag bor tillfälligt hos min mor då huset jag bodde som min farmor ägde såldes i smyg till min kusin som blåste henne. Jag har kvar saker där som jag inte haft möjlighet att hämta. Nu hotar dom att slänga allt om jag inte hämtar det. Dom har inte pratat med mig om det utan det har kommit omvägar. Får dom slänga mina sak? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först är det viktigt att konstatera att de som inte är ägare till egendom inte får slänga dina saker. Det skulle rent vara brottsligt om detta skulle ske, personen som gör detta skulle göra sig skyldig till olovligt förfogande av annans egendom (10 kap. 4 § brottsbalken). Det skulle också kunna bli en fråga om egenmäktigt förfarande (8 kap. 8 § brottsbalken) och alternativt skadegörelse (12 kap. 1 § brottsbalken) ifall egendomen skulle skadas.

Det framgår inte av omständigheterna att du blir nekad att hämta din egendom. Skulle du bli det får man lösa situationen genom handräckningsom regleras i lagen om betalningsföreläggande och handräckning (här). För att vara specifik handlar det om en s.k särskild handräckning (4 §). Samma gäller omvänt, ifall du vägrar hämta din egendom så kan fastighetsägaren begära handräckning för att du ska hämta din egendom.

Mer om handräckning hittar du på Kronofogdens hemsida!

Slutsatsen är således att de inte får slänga dina saker utan din tillåtelse.

Hoppas detta svara på din fråga, har du ytterligare funderingar eller frågor är det bara att kontakta Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Leo Pizarro VargasRådgivare