Får man själv välja vilken förvaltningsrätt och kammarrätt som ska avgöra ens ärende?

Får man själv välja vilken förvaltningsrätt och kammarrätt man vill ska avgöra ens ärende?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige är det så att varje förvaltningsrätt har en egen domkrets. Domkretsen består av de orter som varje förvaltningsrätt prövar ärenden från. Varje domkrets är alltså geografiskt indelad. Ditt ärende prövas av den förvaltningsrätt inom vars domkrets ärendet först prövades, detta följer av lag om allmänna förvaltningsdomstolar 14 §.

Ett beslut som du då överklagar, prövas av den förvaltningsrätt inom vars domkrets ärendet först prövades, precis som jag nämnt ovan. Detta innebär att om du exempelvis får ett ärende prövat av Försäkringskassan i Varberg, så prövas ett överklagande av Förvaltningsrätten i Göteborg, eftersom Varberg ingår i Göteborgs domkrets. Förvaltningsrättens domkrets i Göteborg kan du se här. För att då konkret besvara din fråga gällande förvaltningsrätter, så är svaret att du själv inte väljer vilken förvaltningsrätt som ska avgöra ditt ärende. I förordning om allmänna förvaltningsdomstolars behörighet m.m. 5 §, kan du se vilka orter som ingår inom respektive förvaltningsrätts domkrets.

I samma förordning som nämndes i stycket ovan, kan du i 1 § också utläsa vilken kammarrätt som avgör ärenden från vilken förvaltningsrätt. Exempelvis så prövas ett överklagande i ett ärende i Linköpings förvaltningsrätt av Jönköpings kammarrätt. Så även här blir svaret nej, du får alltså inte välja vilken kammarrätt som avgör ditt ärende, utan det beror helt enkelt på vilken förvaltningsrätt som det ursprungliga överklagandet skedde i.

Så för att sammanfatta, så bestäms den förvaltningsrätt som ska avgöra ditt ärende baserat på vilken domkrets som ditt ärende först prövades inom. Vilken kammarrätt som sköter ditt överklagande, bestäms baserat på vilken förvaltningsrätt som ärendet överklagades i.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen,

Med vänliga hälsningar,

Fuad HeydarovRådgivare