FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt28/06/2021

Får man själv välja vilken anstalt man ska placeras på?

Hej, Jag har har fått 3 månader för brottet ja begick, min advokat har överklagat domen men han sa att ja kan bara fördröja inställning så då frågar ja här Kan jag ställa in mig vilken anstalt ja vill alltså innan hovrätten bestämmer själva anstalt

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga undrar du över om man själv får bestämma vilken anstalt man ska placeras på. Om så inte är fallet och jag har missuppfattat din fråga är du välkommen att höra av dig till oss igen så ska vi återigen försöka besvara din fråga.

Du får lägga fram önskemål om vart du vill bli placerad, däremot har du ingen rättighet att få välja. Det är kriminalvården som har bestämmanderätten över vilken anstalt du kommer att placeras på. Du kan däremot, även när du fått placering och blivit antagen, ansöka om förflyttning till annan anstalt.

Jag hoppas detta besvarade din fråga, om inte får du gärna höra av dig till oss igen!

Hälsningar,

Sara HrnicRådgivare