Får man sitta i fler styrelser samtidigt?

Hej! Kan samma grupp av människor samtidigt utgöra styrelse i två olika, sinsemellan oberoende och ej konkurrerande, föreningar?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga.

Det finns inget förbud mot att sitta i flera olika styrelser i Sverige, oavsett om det gäller aktiebolag, föreningar eller andra sällskap. Däremot får en styrelseledamot inte delta i beslut där den styrelseledamoten är jävig (jfr. 8 kap. 23 § aktiebolagslagen(ABL)). Vissa föreningar kan även ha stadgar som förhindrar en från att sitta i andra styrelser.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare