Får man sälja någon annans familjefotografier?

Hej, jag arbetar i second hand butik där vi säljer sådant som privatpersoner har skänkt till oss. Ofta skänker folk utan att ha gått igenom det först eller så skänker man ett helt dödsbo där rubbet följer med, inklusive alla familjefoton, inramade bilder på barnbarn, bröllopsfotografier mm. som sedan hamnar i vår butik med en prislapp på. Personligen tycker jag det känns väldigt olustigt och undrar ofta om vi verkligen får lov att ställa ut alla dessa foton till försäljning? Eller är det bara en moralisk fråga?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det viktiga här är om ni har fått tillstånd att sälja dessa fotografier. Du skriver i din fråga att de skänker utan att ha gått igenom sakerna först. Som utgångspunkt finns det ingen lag som säger att man inte får sälja någon annans privata foton så länge man fått tillstånd.

Olovligt förfogande
Det de skulle kunna handla om är ett olovligt förfogande enligt Brottsbalken (BrB) 10 kap 4 §. Detta kan bli aktuellt då man har lov att ha en egendom i sin besittning men ej exempelvis rätt att sälja den vidare (exempelvis vid lån) då den andra personen fortfarande äger föremålet, dvs inte rätten att förfoga över föremålet. I ditt fall finns det dock inget som visar på att dessa personer vill ha tillbaka fotografierna, utan ni som butik har fått rätten att förfoga över de. Så länge det inte är uppenbart att dessa skickades med oavsiktligt, i så fall kan det bli osäkert hur man ska förhålla sig.

Moralisk fråga
Detta handlar snarare om en moralisk fråga som du säger. Ni har därmed rätten att sälja exempelvis familjefotografier. Då det kan bli osäkert huruvida ni bör göra det eller ej är när det är uppenbart att dessa råkat följa med.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Beatrice KarlssonRådgivare