FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott26/04/2020

Får man sälja humlekottar som privatperson?

Sett att det är olagligt att som privatperson att sälja alkohol, men hur är det med humlekottar till bryggning av öl? Hittar inte det någonstans så hade vart skönt o veta om jag som privatperson får sälja kottar eller om det strider mot någon lag!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tillverkning och försäljning av alkohol

Precis som du säger är det förbjudet att sälja alkohol som privatperson, undantaget är om alla tre följande kriterier är uppfyllda: det är ett enstaka tillfälle med i förväg bestämda personer, det sker utan vinstintresse och utan kostnad för deltagarna samt att det sker i en lokal där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker (8 kap. 1a § alkohollagen). Det är även som utgångspunkt förbjudet att tillverka alkohol utan särskilda godkännanden. Det gäller dock inte för tillverkning av vin, folköl, starköl och andra jästa alkoholdrycker i hemmet för privat bruk, som är tillåtet (2 kap. 3 § andra stycket alkohollagen)

Försäljning av humlekottar

Det är inte förbjudet att sälja humlekottar till privatpersoner. Eftersom du tänkt sälja dem som privatperson är det viktigt att hålla koll på försäljningen. Om den blir alltför omfattande och uppfyller kraven på förvärvsverksamhet, yrkesmässighet och självständighet kan den istället klassas som näringsverksamhet (13 kap. 1 § inkomstskattelagen). Det finns ingen bestämd summa där handeln övergår till näringsverksamhet. Vid näringsverksamhet aktualiseras andra skatteregler och andra uppgifter ska framgå av din deklaration.

Sammafattning

Att sälja humlekottar är lagligt. Om du planerar att sälja många kottar kan det vara en god idé att kontakta Skatteverket och höra vad som gäller i just din situation, för att undvika problem med beskattningen om kottförsäljningen klassas om som näringsverksamhet.

Med vänliga hälsningar,

Nathalie OttossonRådgivare