FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt14/03/2018

Får man resa utomlands med sitt barn utan den andra vårdnadshavarens samtycke?

Om föräldrarnas rättigheter att resa med sina minderåriga barn utomlands, hur går det?

Behöver vi tillstånd från den andra föräldern?

Vad händer om de inte ger det, även om du gav dem tillstånd förut?

Vad händer om du stannar 2-3 dagar mer än du kommit överens om?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns ingen lag som konkret behandlar din fråga, utan vägledning får man söka i föräldrabalken som är den lag som generellt rör vårdnad av barn. Jag utgår i detta fall från att du har gemensam vårdnad över barnet tillsammans med den andre föräldern. När gemensam vårdnad föreligger är huvudregeln således att föräldrarna ska fatta alla beslut angående barnet tillsammans enligt 6 kap. 13 § föräldrabalken. Således ska man rådfråga med den andre föräldern inför beslut angående utlandsresor.

Gällande utlandsresor är det dock ett område som är relativt oklart för vad som anses vara korrekt att göra utan den andre vårdnadshavaren medgivande. Det finns således ingen tidsbestämd gräns för hur länge man får resa utomlands med sitt barn. Om barnet bor hos den ene av vårdnadshavaren har denne rätt att ta beslut angående den vardagliga omsorgen om barnet vilket sig brukar innefatta val av matvanor, kläder, kortare resor eller liknande aktiviteter. Således är det tillåtet för vårdnadshavaren som barnet bor hos att ta med barnet på en utlandsresa. Dock får man inte inskränka den andre vårdnadshavare rätt till kontakt till barnet.

Mitt råd till er är att kommunicera med den andre vårdnadshavare angående utlandsresa, särskilt om det är en längre vistelse. Om de inte ger sitt tillstånd och du väljer att resa utomlands med ditt barn finns det egentligen ingen rättslig påföljd som kommer att aktualiseras vid en nöjesresa, även om du utökar vistelsen med 2-3 dagar. Detta på grund av att domstolen är begränsad till att endast få avgöra i rättstvister angående barns vårdnad, umgänge eller boende. Det är inte sannolikt att domstolen kommer döma till ensam vårdnad om man tar med sitt barn på sin semester om den andre vårdnadshavaren tar upp frågan om vårdnaden till domstol.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Claudia Perra-MorinRådgivare