Får man överlåta en hyresrätt mot pengar?

Hej! Vi bor idag i en hyresrätt men har fått chans att eventuellt byta till en annan hyresrätt i området som ska ombildas till bostadsrätt. Anledningen till detta är för att dom som bor i hyresrätten som ska ombildas inte får något lån från banken till detta, det får däremot vi.

Problemet är bara att paret som har ombildnings-hyresrätten även kollar på 2-3 andra hyreslägenheter att ev. byta med. Våran står högt upp på deras lista, men vi vill såklart vara högst upp.

Vi har sedan tidigare sparat lite pengar för att själva renovera upp vår hyresrätt (det är ok för vår hyresvärd), ca 30 000 kr. Ur ett juridiskt perspektiv, är det okej att erbjuda dessa 30 000 kr tillsammans med lägenheten för att den ska locka mer till ett byte? Jag jämför det lite med att vi skulle köpa ett svindyrt SMEG-kylsklåp värde samma summa, och säga att "om ni skulle välja att byta med oss så kan vi lämna kvar det nya SMEG-kylskåpet". Är detta OK eller brottsligt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har uppgett att hyresrätten ni avser att byta er nuvarande hyresrätt mot skulle ombildas till bostadsrätt. Som jag förstått det kommer ombildningen till bostadsrätt dock inte ske innan ni eventuellt flyttar dit, och därför utgår jag från att bytet avser ett byte av två hyresrätter.

Reglerna kring hyresrätter finns i den så kallade Hyreslagen i 12 kap. JB. För att besvara din fråga så är det förbjudet att erbjuda ersättning mot överlåtelse av en hyresrätt (12 kap. 65 § första stycket JB). Följden av sådana villkor är att dem blir ogiltiga (12 kap. 65 § tredje stycket JB). Förbudet är även förenat med ett straffansvar, där den som döms för en sådan otillåten överlåtelse mot ersättning döms till böter eller fängelse i högst sex månader (12 kap. 65 § första stycket JB). Det innebär alltså att det skulle vara olagligt att erbjuda de pengarna mot hyresrätten och att göra det kan få konsekvenser.

Reglerna kring att byta sin hyresrätt mot någon annans hyresrätt finns i 12 kap. 35 § JB. Där sägs bland annat att hyresnämnden måste lämna tillstånd till bytet, och att tillstånd ska lämnas bland annat om inte några särskilda skäl talar emot bytet. Sådana särskilda skäl anses vara till exempel om bytet sker mot svarta pengar, alltså med en betalning vid sidan av överlåtelsen. Följden av att erbjuda pengarna mot hyresrätten kan alltså även bli att hyresnämnden inte godkänner bytet om erbjudandet kommer till.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lovisa SjöstedtRådgivare