Får man måla om kaklet i badrummet på en hyresrättslägenhet?

Hej! Vi bor i en hyreslägen som är riktigt gammal, brunblommigt kakel i köket och knallrosa badrum från golv till tak, från rosa plastmatta till rosa kakelplattor. Hyresvärden håller dock på att topprenovera upp lägenheter allt eftersom de blir tomma efter något flyttat, så renoveringar är på gång i huset. Vi är dock väldigt nöjda med våran låga hyra, och vi vet att de nyrenoverade kostar åtminstone några tusen mer varje månad, men skulle gärna vilja göra något åt badrummet. Vi kollade runt lite på hur vi skulle kunna budgetrenovera genom att kakelmåla. När vi hörde av oss till hyresvärden fick vi till svar att vi "inte får kakelmåla, eftersom de kommer riva ut allt och renovera allt ändå om vi flyttar någon gång, så därför är det onödigt att ni gör någonting där". Tycker det känns lite märkligt, vi har ingen plan på att flytta från lägenheten, och om allt ändå ska rivas i framtiden, vad spelar det för roll om vi målar där? Tack!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Din fråga som rör hyra och förbättrande åtgärder från hyresgästens sida regleras primärt i 12 kap. Jordabalken (JB), även mer alldagligt kallad för "Hyreslagen".

Vad får en hyresgäst ändra med en lägenhet?

Hyresgäster får som utgångspunkt alltid utföra målning, tapetsering och jämförliga åtgärder på egen bekostnad (12 kap. 24a § JB). Enligt förarbeten så anses jämförliga åtgärder t.ex vara kakelsättning i våtrum eller kök. En viktig regel som framgår av samma paragraf är att värdet på lägenheten inte får minska, om så sker så har hyresvärden rätt till ersättning för skadan.

Eftersom både målning men även kakelsättning omfattas av hyresgästens rätt till att förbättra en lägenhet så bör det inte vara några problem med att kakelmåla. Utan att vara insatt i vad kakelmålning kan ha för effekter så anser jag att det är svårt att se hur någon skada eller värdeminskning skulle kunna ske genom ett sådant förfarande om färgen är anpassad för att användas i våtutrymme. I vissa fall så kan en hyresvärd ha synpunkter om det finns risk för skada genom ett förfarande, t.ex. att ledningar inte är anpassade för att sätta in en diskmaskin. I ert fall så verkar er hyresvärd dock påpeka att det skulle vara onödigt arbete för er del och inte någon potentiell skaderisk.

Sammanfattningsvis

En hyresgäst får utan godkännande från hyresvärden vidta vissa enklare åtgärder för att ändra en lägenhet. Till dessa hör bl.a. målning och även att sätta kakel som ska ses som en jämförlig åtgärd. Kakelmålning bör inte heller vara en åtgärd som kräver godkännande. Hyresgästens ändringar kan innebära en skadeståndsskyldighet om värdet på lägenheten skulle minska genom förfarandet. Detta är extra känsligt i våtrum där även andra skador kan inträffa om inte rätt material används. Det kan även vara väldigt svårt att återställa kaklet om hyresvärden skulle ha åsikter om det senare, därmed så skulle jag råda er att vara försiktiga även om ni har rätt att göra en sådan ändring som ni frågar om. För att undvika potentiella risker och skador så är det alltid en fördel om en person med rätt kunskap utför ändringen, vilket brukar kallas att det är fackmannamässigt utfört.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

William TinnbergRådgivare