Får man kvarhålla annans egendom och hur fungerar en handräckning?

Hej! En person har en skuld till mig och denne har saker (egendom) som den
"förvarat"/struntat i att hämta hem från mig på minst 5 mån. Sakerna
uppgår till ungefär samma värde som skulden. Personen hotar nu med handräckning
från kronofogden att hämta sina saker. - Har jag rätt att hålla kvar egendomen?
Hur går jag isåfall till väga? - Kan jag någonstans överlämna egendomen (t.ex.
hos kronofogden) och hänvisa personen dit, och på så sätt få min skuld betald
mot att personen får ut sina saker? Hör kronofogden av sig innan handräckningen
sker och vad krävs för bevis för att en handräckningsbegäran ska beviljas?
Ursäkta alla frågor, men det känns som att jag rör mig i ett rörigt område.
Tack på förhand! Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Frågan om att hålla kvar annans egendom aktualiserar brottsbalkens (BrB) regelverk. Vidare regleras frågor om handräckning i lagen om betalningsföreläggande och handräckning (BFL).

Får man kvarhålla annans egendom?

Det är i vanliga fall inte brottsligt att ha egendom som ägs av någon annan. Om personen som har egendomen däremot vidtar en åtgärd som gör att den som äger egendomen berövas sin äganderätt kan det röra sig om ett brott. Brottet är i sådant fall olovligt förfogande som regleras enligt 10 kap. 4 § brottsbalken.

I ditt fall har du inledningsvis haft någon annans egendom med den personens samtycke. Problemet uppstår när personen i fråga vill ha tillbaka sin egendom och du som innehavare inte lämnar tillbaka den. Att aktivt underlåta att ge tillbaka egendomen innebär att innehavaren har vidtagit en åtgärd som berövar den andra personen rätten till sin egendom. Detta utgör alltså ett olovligt förfogande som är ett brott. Att personen i fråga har en skuld till dig har ingen betydelse kring frågan om det rör ett brott.

Att överlämna egendom till kronofogden för att säkerställa betalning på det sätt du nämner är inte ett alternativ som finns i svensk rätt. Jag skulle istället råda dig att ansöka om ett betalningsföreläggande hos kronofogden för att säkerställa att din skuld blir betald. Läs mer här.

Vad gäller vid ett handräckningsförfarande?

Mitt svar i detta avsnitt baseras på lagen om betalningsföreläggande och handräckning.

Det finns två typer av handräckningar: vanlig handräckning och särskild handräckning. I ditt fall kommer särskild handräckning troligen att bli aktuellt. Väljer kronofogden att ta upp en ansökan om särskild handräckning kommer du att få ta del av ansökningen samt få en möjlighet att bestrida den. När du ska bestrida den ska du också tillfoga den bevisning du vill åberopa.

För att återkoppla till din fråga om vilken bevisning den som ansöker om handräckning ska ha beror det helt på din inställning till ansökningen. Ett exempel i ditt fall är om du väljer att bestrida ansökningen på den grund att sökanden (personen som ansökt om handräckning) aldrig krävt att få tillbaka sin egendom. Då har sökanden en plikt att motbevisa ditt bestridande. Om du däremot inte skulle bestrida ansökningen kommer kronofogden att meddela ett beslut till sökandens förmån.

För mer information kring förfarandet vid särskild handräckning, se här.

Sammanfattning

Att kvarhålla annans egendom kan utgöra ett olovligt förfogande vilket är ett brott enligt 10 kap. 4 § brottsbalken. Att personen som äger egendomen har en skuld till den som har egendomen rättfärdigar inte att egendomen kvarhålls.

Skulle den som äger egendomen ansöka om särskild handräckning i kronofogden har du en möjlighet att bestrida ansökningen. Sökanden har en plikt att motbevisa ditt bestridande. Väljer du att inte bestrida ansökningen kommer kronofogden att meddela beslut till sökandens förmån.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare