FrågaAVTALSRÄTTGåva30/05/2021

Får man kräva tillbaka gåvor?

Hej, min ex sambo köpte en laptop, headset och datamus till mig i slutet av 2020 men sen när vi gjorde slut och han flyttade ut ur min lägenhet runt april 2021 så vill han ha tillbaka laptopen och tillbehören.

Kan han ta tillbaka sakerna eller är sakerna mina?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om sakerna har getts till dig som en gåva, och du har fått dem i din besittning (alltså du kan råda över sakerna, använda dom etc) så kan han inte kräva tillbaka dom. Det kan han bara om ni har avtalat om det.(1-2 §§ Gåvolagen) Men om han hävdar att han har gett dig sakerna som en lån, skulle han kunna ta tillbaka dem. Men muntliga avtal är alltid svåra att bevisa. Och i detta fall är det han och inte du som måste bevisa att det isåfall har varit fråga om ett lån till dig och inte gåva.

I regel får man aldrig kräva tillbaka saker man har gett som gåva.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du alltid välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Felicia EkRådgivare