Får man köra på vägrenen vid nöd?

Hej det är så jag var påväg till Malmö, körde på motorvägen och fick en mkt mkt plötslig spännings huvudvärk samt har på papper en skall skada vad hände det blev plötsligt stopp på motovägen med lång kö till avfarten mot sjukhuset så vad jag gjorde var att körde på vägrenen för att komma till sjukhuset vad hände var att polisen kom bakom och stoppa mig för vårdslöshet i trafik samt drograttfylla, jag har inte tagit någon narkotika, ändå valde polisen att köra mig till sjukhuset för undersöknin, min fråga är juridisksätt så kan man köra på vägrenen om de är ett brådskande ärande och om inte vad är påföljden ?

Mvh Mark

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt oss på Lawline!

Om man får köra på vägrenen beror faktiskt på omständigheterna. I brottsbalkens 24 kap. 4 § finns en bestämmelse som tar fasta på nödställda personer. Är man i nöd är huvudregeln att man inte kan stå till svars för brottet, alltså att man inte begår ett brott längre. Omständigheter är exempelvis hur pass nödställd man är, hur påtaglig är faran, och vilken fara skapar man genom sitt handlande. Ens agerande ska vara försvarligt enligt lagtexten. Handlingen man gör i nöd ska även vara proportionerlig till nöden, man ska alltså inte riskera mer än vad som är nödvändigt.

Kort är svaret, ja, man kan göra olagliga handlingar om man är nödställd, men det finns ändå vissa kriterier som måste vara uppfyllda och bara för att man är i nöd betyder inte automatiskt att ens agerande är obrottsligt. Påföljden av att inte hålla sig till vägen ser man i 14 kap. 3§ Trafikförordningen, där penningböter döms ut. Om det anses som vårdslöshet i trafiken enligt 1 kap. 1§ Lag om straff för vissa trafikbrott så kan man dömas för dagsböter.

Hoppas det här hjälpte!

David ZandianRådgivare