Får man köra på någon i nödvärn?

Får man köra på någon med bilen vid nödfall.

Om en person är agressiv sparkar på bilen och krossa rutor och vissar tydliga tecken på att försöka skada personen i bilen

Om ända utvägen är att köra på den aggressiva personen får man göra det i nörvärn?

Eller kommer man dömas för nått

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När föreligger nödvärn?

Nödvärn innebär att en gärning som annars hade varit brottslig blir tillåten om den sker i en nödvärnssituation. En nödvärnssituation uppstår bland annat när det föreligger ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom, vilket skulle bli aktuellt i ditt fall när en person försöker skada bilen och de som sitter i den. (24 kap. 1 § 2 st. 1 p. Brottsbalken).

Vilket våld är tillåtet?

För att det våld man själv brukar i nödvärnssituationen ska vara tillåtet krävs att våldet inte är uppenbart oförsvarligt. (24 kap. 1 § Brottsbalken). Det krävs att det våld man själv använder står i proportion till vad som angrips. (se NJA 2009 s 776). Är det exempelvis bara egendom som hotas av skador finns ett mindre utrymme att själv få bruka våld än om exempelvis någons liv eller hälsa angrips. Den handling man själv vidtar i nödvärn måste dessutom vara nödvändig. Går det exempelvis att komma ifrån angreppet på annat sätt, lär våld mot en person inte vara nödvändig. (se NJA 2005 s 237). I praktiken kan även sådant våld som allvarligt hotar någons liv bli tillåtet som nödvärn, men då lär det krävas att någons liv är hotat och att det våld man själv brukar är försvarligt. (se NJA 2005 s 237).

Att köra på någon kan troligtvis vara nödvärn i särskilda situationer

Att köra på någon hotar troligtvis att allvarligt skada personen som körs på. För att själv kunna få vidta en så allvarliga handling lär det alltså krävas att den man kör på utgör ett allvarligt hot mot någons hälsa. Det lär också krävas att det inte gick att skydda sig själv eller den som hotades på något annat sätt. En fråga som uppstår är ifall det inte gick att istället gick att köra bort från en mycket aggressiv person utan att denna riskerar att skadas, för att skydda sig själv och sina passagerare från ett angrepp. Är angreppet dock allvarligt och det inte fanns någon annan utväg kan agerandet säkert anses vara nödvärn.

Sammanfattning

Vad som är och inte är tillåtet nödvärn måste bedömas i den enskilda situationen. Det finns egentligen ingen gräns för hur allvarligt våld som kan få vidtas vid en nödvärnssituation. Även sådant våld som hotar någons liv kan bli tillåtet, så länge det står i proportion och är nödvändigt i förhållande till det angrepp man försvara sig själv eller någon annan ifrån. Samma sak blir det med att köra på någon. Det går inte att säga att en sådan handling aldrig kan vara nödvärn, men det lär troligtvis krävas ett stort hot mot någons liv eller hälsa och begränsade möjligheter att försvara sig mot angriparen på något annat sätt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare