Får man kopiera text från en annan webbsida?

Hej

jag har en fundering, om ett företag kopierar texten på min hemsida och lägger ut den på en annan konkurrerande företags sida.

Så min fråga är vad kan jag göra mot det, texten är exakt likadan som jag har skrivit.

Jag har mailat och försökt fått tag på ägaren men inget svar.

Vad gör jag?

Tack och hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar det som att du laddat upp någon typ av beskrivning av din verksamhet som sedan i sin tur använts av ett konkurrerande företag. Frågan är således om detta material är skyddat av rättsordningen på något sätt.

Din fråga regleras i upphovsrättslagen (URL).

Hur får man upphovsrätt?

Upphovsrättsskyddet inträder automatiskt så fort ett verk har verkshöjd (1 § URL). Med verkshöjd förstås sådan intellektuell framställning som uppvisar originalitet, individualitet och uttryck för skaparens personlighet. Den som ånjuter ensamrätt har skydd mot att annan använder dennes verk i kommersiella sammanhang (2 § URL). Den som använder upphovsrättsskyddat material olovligen kan påföras böter, fängelse och skadestånd (53-54 § URL).

Vad innebär verkshöjd?

Verkshöjd är en bedömning som företas från fall till fall men har vissa utgångspunkter som jag nämnt ovan. Text har i praxis belönats ensamrätt men det rör sig oftast om professionella litterära verk eller låttexter. En verksamhetsbeskrivning kommer troligtvis inte belönas med ensamrätt.

Vad bör du göra?

Jag kan inte avgöra om din text omfattas av ensamrätt eller inte men text som används i de sammanhangen du beskriver omfattas troligtvis inte. Således får du försöka kontakta bolaget och be dem ta ner materialet.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare