Får man kopiera och dela material som lärare i undervisningssyfte?

Jag jobbar inom skolans värld och har en fråga angående inskanning av material för att lägga upp på en lärportal där mina elever kan ladda ner det. Det rör sig alltså om enstaka sidor i olika läromedel som vi har köpt in, både kopieringsunderlag och annat material, som jag skannat in för att elever i min klass som är sjuka m.m. ska kunna ta del av det. Det delas bara med elever bakom lösenordsskyddad inloggning. Det är samma material som jag fysiskt delar ut tilll elever på plats. Är det tillåtet eller inte? Vår chef verkar tro att det inte är det men jag hittar inget på internet om det.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan du ställer rör skyddet av upphovsrättsskyddade verk och spridningen av dessa, vilket medför att upphovsrättslagen blir tillämplig (URL).

Typiskt sett utgör det ett förbjudet intrång i upphovsrätten ifall ett verk kopieras (scannas in/delar digitalt) och sedan sprids till allmänheten. Som utgångspunkt är det inte heller tillåtet att sprida material internt på exempelvis en arbetsplats eller som lärare att kopiera i undervisningssyfte, även om det delas på en intern hemsida. I Sverige finns det dock möjligheten att överföra skyddade verk om man omfattas av ett så kallat licensavtal, vilka bygger på överenskommelser med organisationer som förvaltar ensamrätter. Eftersom du jobbar inom utbildningsväsendet omfattas du av skolkopieringsavtalet som Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) har träffat med Bonus Copyright Access. (Endast om du jobbar på en friskola som valt att inte teckna avtalet omfattas du inte av avtalet).

Avtalet innebär att lärare och elever får fotokopiera eller skanna exempelvis ur en bok, tidning eller ett häfte enligt 15/15-regeln. Det innebär att du får kopiera 15 procent, men högst 15 sidor ur en och samma förlaga per elev och kalenderhalvår. Skulle det kapitel eller artikel du kopierar vara längre än 15 sidor får du dock kopiera ytterligare 3 sidor över gränsen, förutsatt att kapitlet/artikeln då blir fullständig. Så länge du håller dig inom denna regel och avtalet i övrigt innebär det inget intrång i upphovsrätten. Skulle du vilja kopiera mer skulle jag rekommendera att du hör av dig till förlaget i fråga som kan hjälpa dig att få tillstånd från upphovsrättsägaren alternativt att de kan lämna sådant medgivande själva.

Om du vill läsa mer om avtalet kan jag rekommendera skolverkets och bonus copyrights hemsidor.

Hoppas du fick svar på din fråga! Om det är något mer du undrar är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga!

Joel EngströmRådgivare