Får man installera badkar i hyresrätt?

Hej!

Ska flytta in i en nyproducerad hyresrätt och har nu fått höra av hyresvärden att man inte kan installera badkar i badrummet pga hur duschen är byggd. Detta går dock emot planritningen där det klart och tydligt är utmärkt "plats för badkar".

Har man någon rätt till att få installera ett badkar om det är utmärkt "plats för badkar" på planritningen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 12 kap. 24 a § jordabalken stadgas, att hyresgäst har rätt att på egen bekostnad måla, tapetsera och utföra liknande åtgärder (mindre renoveringar). För sådana renoveringar krävs inte något godkännande från hyresvärden. Det är dock av betydelse att det sker "fackmannamässigt", vilket innebär att undermålig renovering kan medföra att hyresvärden har rätt till ersättning från dig. Min bedömning är att du har rätt att själv tillföra badkar, såvida detta sker fackmannamässigt, alltså renovering genomförd av kunnig personal. I annat fall kommer din hyresvärd ha rätt till ersättning av dig eftersom det kan medföra förlorat värde av lägenheten. Jag skulle i första hand emellertid kontakta hyresnämnden för att undersöka möjligheten att få ett tillstånd om möjligt.

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare