FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott23/08/2022

Får man inneha en pistol i hemmet för självförsvar?

Hej! Får man inneha handelsvapen (pistol) i hemmet för självförsvar enligt gällande lagstiftning, om inte vet ni vilka skälen till detta är? Mvh N.

Lawline svarar

Hej och tack för att vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis kan vi konstatera att om man uppsåtligen har en pistol i sitt hem utan att ha en vapenlicens för denna så utgör det ett vapenbrott enligt Vapenlagen 9 kap. 1 §. Därav spelar det ingen roll om pistolen "bara skulle användas i självförsvar" - eftersom för att det ska vara lagligt att ha ett skjutvapen i hemmet måste man få tillstånd från Polismyndigheten i form av en vapenlicens (Vapenlagen 2 kap. 1 §).

Anledningen till att den svenska vapenlagstiftningen ser ut på detta viset tycker jag kan illustreras väl genom denna passage i propositionen till den nuvarande Vapenlagen: " Det råder i vårt land sedan lång tid tillbaka en allmän enighet om behovet av en sträng kontroll av innehav och bruk av skjutvapen och ammunition" (Proposition 1995/96:52 s. 1189). Det ses helt enkelt som en självklarhet för lagstiftaren (riksdagen) att Sverige ska ha en strikt vapenlagstiftning med bland annat krav på licens. Något som jag menar även syns i att någon uppluckring av lagstiftningen, till min vetskap, aldrig är en del av den politiska debatten. Att den svenska vapenlagstiftningen är och ska förbli strikt verkar därför vara en självklarhet för alla riksdagspartierna.

Hoppas att detta hjälpte dig!

Vänligen,

Isaac JurisRådgivare