Får man hyra ut en hyresrätt i andra hand i 6 - 12 månader?

Hej, Jag har idag ett förstahandskontrakt på en hyresrätt, men kommer få möjligheten till en hyresrätt och förstahandskontrakt i en annan stad 50 mil bort. Planen är att jag ska bosätta mig i nästa stad, men vill testa på att bo där och om jag trivs. Mitt jobb är på distans. Är det möjligt för mig att hyra ut min nuvarande hyresrätt i andra hand i 6-12 månader?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag har uppfattat din fråga så vill du hyra ut en hyresrätt i andra hand för att testa att bo i en annan stad. Du flyttar inte för att arbeta i den nya staden utan ditt arbete kan ske från vilken stad som helst eftersom du arbetar på distans. Det du undrar är vilka möjligheter du har att hyra ut din hyresrätt i andra för en tidsbestämd period om mellan 6 och 12 månader. Nedan kommer jag att besvara din fråga. I svaret utgår jag ifrån att hyresrätten är en bostadslägenhet.

Uthyrning i andra hand kräver i huvudregel hyresvärdens godkännande

Regler om hyresrätter finns i den så kallade hyreslagen i 12 kap. jordabalken. För att du ska få hyra ut hyresrätten i andra hand behöver du i huvudregel din hyresvärds tillstånd (12 kap. 39 § JB). Om din hyresvärd ger dig tillstånd att hyra ut lägenheten i andra hand så har du möjlighet att i enlighet med hyresvärden eventuella villkor upprätta ett andrahandskontrakt med någon för en tidsbestämd period om 6 till 12 månader.

Om din hyresvärd inte godkänner din begäran om att hyra ut hyresrätten i andra hand så kan hyresnämnden trots det ge dig tillstånd

För det fall att din hyresvärd inte tillåter dig att hyra ut hyresrätten så finns det ändå vissa möjligheter för dig att trots det hyra ut hyresrätten i andra hand. Det förutsätter att hyresnämnden ger dig tillstånd till att göra det. För att hyresnämnden ska ge dig tillstånd behöver tre krav vara uppfyllda (12 kap. 40 § JB):

1. Du behöver ha en betydelsefull anledning för att hyra ut hyresrätten i andra hand och anledningen ska grunda sig på särskilda familjeförhållanden, ålder, sjukdom, tillfälligt arbete eller studier på annan ort, längre utlandsvistelse eller jämförbara förhållanden.

2. Hyresvärden ska inte ha en rimlig anledning till varför den inte godkände din begäran om att hyra ut hyresrätten i andra hand.

3. Du får inte hyra ut hyresrätten till en hyra som är oskälig. Det innebär bland annat att du inte får ta mer i hyra än du själv betalar i hyra för hyresrätten.

Utifrån det som du har angivit i din fråga är det tveksamt om hyresnämnden i ditt fall skulle anse att du har en betydelsefull anledning till att hyra ut hyresrätten i andra hand. Om du är i behov att tillståndet lönar det sig ändå att göra en ansökan till hyresnämnden (länk till ansökan). Hyresnämnden tar inte ut några avgifter men du får stå för eventuella egna kostnader som du har haft.

Sammanfattning och råd

I huvudregel behöver du ha din hyresvärds godkännande för att få hyra ut hyresrätten i andra hand. Om hyresvärden nekar din begäran så kan du ansöka till hyresnämnden för att få tillstånd att hyra ut i andra hand. Utifrån din fråga bedömer jag det ändå som tveksamt om hyresnämnden kommer att ge dig ett tillstånd i det här fallet. Avslutningsvis så rekommenderar jag dig att se till att få eventuella andrahandskontrakt och tillstånd av din hyresvärd skriftligt.

Edvin StrandfältRådgivare