Får man häva avtalet om det anlitade företaget dröjer med att färdigställa arbetet?

Hej,

Hur häver jag ett avtal med en huvudentreprenör för en badrumsrenovering?

Jag anlitade ett företag som åtog sig att helt göra om mitt badrum i mitt hus på landet. Det skulle enligt kontraktet ta på tre veckor men vi är inne på 12:e veckan nu och plattsättningen är inte ens färdig. Jag bor under renoveringen hos min flickvän men saknar verkligen mitt hus men kan naturligtvis inte vara där speciellt långa stunder då det saknats fungerande toalett och duschmöjlighet i 3 månader.

Underentreprenören har sagt upp avtalet mot huvudentreprenören för att de hävar att de ej fått betalt. Huvudentreprenören har svarat med att säga upp avtalet från sin sida också då de anser att underentreprenören fördröjt arbetet.

Jag har ju fortfarande ett gällande avtal med huvudentreprenören som nu säger till mig att de måste riva badrummet och bygga om med annan underentreprenör för att kunna ge våtrumsgaranti (som tydligen tillhörde underentreprenören). Det lutar mot att vara utan badrum en lång tid till framöver alltså.

Jag har stark anledning att tro att huvudentreprenören är oseriös och kommer sätta bolaget i konkurs inom något år och jag vill bara häva avtalet med ryggen fri för att sedan fortsätta renoveringen med ett eget avtal med underentreprenören. Då skulle jag inte behöva riva plus att underentreprenören faktiskt gjort ett riktigt bra jobb, det som är gjort.

Så min fråga är, hur häver jag avtalet i sin helhet med omedelbar verkan utan risk för efterspel?

Mvh Lars

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

När du som privatperson anlitar ett företag för att utföra arbeten på ditt hem så omfattas du av konsumenttjänstlagen. Konsumenttjänstlagen är en tvingande lagstiftning som är tänkt att ge dig som konsument ett starkt skydd gentemot näringsidkare du beställer tjänster av.

Enligt lagen så ska näringsidkaren avsluta uppdraget inom den tid som har avtalats eller annars inom skälig tid med hänsyn till vad som är normalt för en tjänst av samma art och omfattning (24 §). Skulle näringsidkaren inte göra detta hamnar näringsidkaren i dröjsmål såvida inte fördröjningen beror på ett förhållande på konsumentens sida. Eftersom näringsidkaren i ditt fall har gått långt över avtalat tid och detta inte beror på dig så är näringsidkaren i dröjsmål i lagens mening.

Konsekvensen av att näringsidkarens är i dröjsmål är främst att man får hålla inne med sin betalning som konsument (25 och 27 §). Men skulle dröjsmålet vara av väsentlig betydelse för konsumenten så har man dessutom rätt att häva avtalet (29 §). I ditt fall är näringsidkaren i dröjsmål i över 2 månader för något så centralt som ett badrum vilket har fått konsekvensen att du inte kunnat nyttja ditt hus. Det råder inget tvivel om att du har rätt att häva avtalet i den här situationen.

Så länge inte endast en obetydligt mängd arbete har utförts så har du dock inte rätt att häva avtalet i sin helhet. Det du kan häva är den del av avtalet som motsvarar det arbete som återstår att utföra. När du häver den återstående delen av avtalet behöver du givetvis inte betala den delen. Näringsidkaren ska dock ha betalt för det arbete som utförts så länge detta är av acceptabel kvalitet (23 § andra stycket).

Har du några andra frågor är du välkommen åter, med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare