Får man ha med sig höns till en lägenhet?

Hej jag ska hyra en lägenhet i ett större timmerhus, som ägs av min syster, med tomt och uthus. I "boet" medför jag en katt och 8 st höns. Jag vill så småningom skaffa ngr hund(ar) av liten ras (vikt 5-8 kg) Så här står det i hyreskontraktet ,som jag fortfarande inte skrivit på, ännu. "8 paragrafen Husdjur: hyresgästen har tillåtelse att hysa en katt. Övriga djur/husdjur inte tillåtna i bostad, i uthus eller på tomten utan hyresvärdens skriftliga tillåtelse" har hon rätt att skriva så i ett hyreskontraktet.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

När det gäller att hyra en lägenhet är det jordabalkens 12 kapitel, även kallad hyreslagen, som är tillämplig. Lagen är tvingande till hyresgästens fördel, enligt JB 12:1 5 st. Det innebär att parterna kan avtala helt fritt om allt som inte lagen tar upp. Avtalar man däremot om något som berörs av lagen får det inte vara oförmånligare för hyresgästen än vad lagen anger.

För att man ska kunna förbjuda hyresgästen från att ha husdjur i lägenheten måste huset vara speciellt anpassat för allergiker eller att det finns andra sakliga skäl att ställa sådana krav, JB 12:42 p. 8.

Ett husdjursförbud i ett hyresavtal, utan sakliga skäl, är alltså inte giltigt. I detta fall vill alltså din syster neka dig att ta med din åtta höns till lägenheten. Frågan är alltså om din syster har sakliga skäl för detta krav i avtalet. Såvitt jag vet finns det inte någon praxis specifikt för detta. Men skulle någon i timmerhuset t.ex. var allergisk mot höns är det absolut ett sakligt skäl.

Störning i boendet

Kom ihåg att du har ansvar för djuret och du måste se till att det inte smutsar ned eller skadar lägenheten. Skulle hönsen orsaka någon skada blir du skadeståndsskyldig. Ifall du har tänkt dig att hönsen ska gå fria på tomten kommer de också att uträtta sina behov där, något som eventuellt skulle kunna ses som ett sakligt skäl för att ställa ett sådant krav. Som boende har du ansvar för att du inte utsätter de andra boende för en försämrad boendemiljö och störningar i boendet, JB 12:25. Att höns uträttar sina behov på tomten ses med största sannolikhet som en sådan störning i boendet.

Sammanfattning

Jag kan inte med 100 procents bestämdhet säga att din syster kan ställa sådana krav eller inte men mycket pekar på att hon kan göra det. Eftersom det finns sakliga skäl för ett sådant förbud. Jag rekommenderar att du pratar med din syster om att du gärna vill ta med dig hönsen till lägenheten och att ni försöker hitta en lösning för att detta ska bli möjligt på något sätt som bägge kan leva med. Eftersom att det är din syster kan ni säkert komma överens om något bra sinsemellan.

Hoppas att detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Marcus LjungbergRådgivare