Får man ha en vän boende hos sig utan att ta betalt?

Är det lagligt eller inte att ha en vän boende hos sig utan att denna vän betalar hyra?

Helt enkelt en kompis som inte har någonstans att bo för tillfället.

Att man får hyra ut ett rum vet jag är lagligt men måste man ta betalt för rummet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är fullt lagligt att ha en vän boende hos sig utan att vännen betalar någon hyra. Du behöver inte ta betalt för rummet. Det kan däremot vara en god idé att skriftligen komma överens med din vän om att det inte rör sig om ett hyresavtal. Genom så kallat "konkludent handlande" kan nämligen ett hyresavtal uppstå av sig själv om parterna agerar som om ett hyresavtal har kommit till, trots att det rent formellt inte har det. I och med att din vän inte kommer betala hyra är risken för detta dock väldigt liten, men det kan ändå vara bra att för er egen skull klargöra vad som gäller så att inte missförstånd uppstår i framtiden.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare