Får man ha en hyresrätt om man inte bor där själv? Får man överlåta kontraktet på sitt barn?

Hej.

Jag och min son, som är 26 år med fast inkomst, bor idag i en hyresrätt. Jag står för kontraktet. Nu funderar jag och min särbo på att köpa en bostadsrätt tillsammans. Kan jag göra det men ändå ha kvar min hyresrätt till vidare? Sonen kommer att bo där. Kan han så småningom ta över kontraktet på lägenheten?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om det är så att du kommer fortsätta bo i hyreslägenheten trots att ni har köpt en bostadsrätt är allt i sin ordning. Skulle du däremot inte bo i hyreslägenheten kan det hända att du kommer att bli fråntagen din rätt att ha en hyreslägenhet.

Angående frågan om du kan överlåta kontraktet på din son beror det på. Du kan ansöka hos hyresvärden om att överlåta hyresrätten och skulle hyresvärden neka kan du vända dig till Hyresnämnden som kan ge tillstånd till sådan uthyrning och hyresvärden måste rätta sig efter det.

Hoppas att det här har varit till hjälp annars är du välkommen att ställa fler frågor!

Jenny ÅngströmRådgivare