Får man ha egen mobil i häktet?

Hej!

En person jag känner har blivit gripen för innehav av droger. Får personen ha med sig sin mobil till häktet, eller om det är LOB förvaret? Tror personen försöker lura mig.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är förbjudet att ha egen mobiltelefon inne på häktet och anstalten. Det gäller också om man har blivit omhändertagen enligt lagen om omhändertagande av berusade personer (LOB).

I häktet kan den intagne godkännas telefontillstånd av Kriminalvården men det behövs inget godkännande av den person som den intagne vill ringa till. Det förutsätter däremot att det till exempel inte finns misstanke om att samtalet kan äventyra säkerheten. I bedömningen för om den intagne ska godkännas tillstånd att ringa tas bland annat hänsyn till den intagnes omständigheter, till exempel vad den intagne är dömd för.

Hoppas du fick svar på din fråga och hör gärna av dig till Lawline om du undrar över något mer!

Vänligen

Isabella ArsovRådgivare