FrågaSKATTERÄTTAvdrag01/02/2021

Får man göra ränteavdrag trots att man är skriven på annan adress?

Hej, jag står skriven på en hyresrätt i Stockholm där min f.d. sambo bor kvar tills han hittat något annat boende. Jag har köpt en bostadsrätt i Nacka och bor i den nu. Får jag göra ränteavdrag för mitt bolån för min bostadsrätt trots att jag fortfarande är skriven på min hyresrätt? /Eva

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Om jag förstår din fråga rätt vill du veta om du har rätt att göra ränteavdrag för dina räntekostnader som du har på ett bostadslån trots att du är skriven på en annan adress.

Avdragsgilla kostnader i inkomstslaget kapital

Huvudregeln är att "man får dra av utgift för att förvärva och bibehålla inkomster" (42:1 2 st. 1 men. IL). När det gäller just ränteutgifter är de avdragsgilla oavsett vad lånen används till (42:1 2 st. 2 men. IL). Detta på grund av att det är praktiskt omöjligt för staten att kontrollera hur privatpersoner disponerar lånen. Det innebär att det inte spelar någon roll att du är skriven på hyresrätten, utan ränteutgifterna är avdragsgilla oavsett.

Ränteavdraget innebär att 30% av den totala räntekostnaden kan dras av som skattereduktion på inkomstdeklarationen. Om beloppet som är avdragsgillt är större än 100 000 kr gäller att reduktionen får ske med 21%.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att ställa dem till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Matilda HamnerRådgivare