Får man gå på privat mark och fotografera byggnationer?

Hej Denna man ifråga går på min mark vid vattnet och tar bilder på mina byggnationer. Det ska även sägas att det finns inte olagligt i mitt bygge,men lite konstigt att man går in på min mark och tar kort så min fråga är: får en person gå på privat mark och fotografera byggnationer? Det kan inte göras av misstag för allmän väg är 200m bort.

Lawline svarar

Hej.

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du har rätt att förbjuda fotografering som sker på din privata mark

Enligt huvudregeln i svensk rätt är det tillåtet att fota vad man vill förutsatt att man befinner sig på allmän plats. Undantag gäller till exempel skyddsobjekt (7 § skyddslagen). Däremot är det så att om man befinner sig på privat mark är det möjligt för markägaren att besluta om fotoförbud. Denna möjlighet framgår inte explicit i lagtext utan kan istället härledas från den princip att markägaren har rätt att bestämma vad som är okej att göra på egen mark. Således har du rätt att förbjuda personen att fotografera byggnationerna om personen faktiskt fysiskt befinner sig på din mark vid fototillfället. Personen har emellertid rätt att fota byggnationerna från allmän plats, till exempel från den allmänna vägen 200 meter från din mark.

Allemansrätt utanför hemfridszon förutsatt skötsamhet

Vidare är allemansrätten reglerad i grundlag (2 kap. 15 § regeringsformen), innebärandes rätten att vistas eller färdas genom annans mark. Detta oavsett tillstånd från markägaren. Allemansrätten innebär emellertid inte att var och en kan bete sig hur som helst på annans mark. Det är inte tillåtet att skada natur eller utgöra olägenhet för markägaren. Vidare får man inte utan lov gå in på annans tomt (12 kap. 4 § brottsbalken). Vad som de facto menas med tomt framgår emellertid inte i lagtext och måste ses utifrån det enskilda fallet, men kan sägas utgöras av området runt vissa byggnader, särkskilt bostäder. En tumregel är att man inte bör vistas närmare än 10-15 meter från annans bostad. För själva vistelsen personen gör på din mark så är ska det vara okej för denne att göra det om det är tillfälligt och personen inte agerar klandervärt eller tar sig överdrivna friheter. Ett undantag till allemansrätten utgörs av den så kallade hemfridszonen som utgörs av området närmast ett bostads- eller fritidshus i vilken boende har rätt till privatliv och att inte störas. Brott mot detta kan innebära hemfridsbrott med böter som påföljd  (4 kap. 6 § brottsbalken).

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare