FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/08/2022

Får man framtvinga en försäljning av giftorättsgods om en maka inte vill samarbeta efter en bodelning?

Vi har skilt oss och äger hälften var i ett hus. Jag har skaffat ett annat boende men exet bor kvar, hon betalar alla omkostnader för boendet. Jag vill sälja så fort som möjligt men hon vill vänta. Hur gör man, Kan jag ta dit en värderingsman och sen kräva att hon löser ut mej? Jag vill varken ha med henne eller huset att göra mer

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att ni formellt är skilda genom dom.

Vilken lag är tillämplig?

Det är äktenskapsbalken (ÄktB) som reglerar frågan om hur bodelning ska gå till när ett äktenskap har upplösts och hur egendom ska fördelas.

Hur går en bodelning till?

När ett äktenskap upplöses, så måste makarnas giftorättsgods fördelas mellan dem genom bodelning (9:1 ÄktB och 10:1 ÄktB). Eftersom ni äger var sin hälft av huset och då ni inte verkar ha ett äktenskapsförord, så bör huset också vara giftorättsgods, därför att all egendom är giftorättsgods i ett äktenskap, om egendomen inte är enskild egendom (7:1 ÄktB).

Själva bodelningen går till genom att värdet på allt giftorättsgods läggs ihop (11:1 ÄktB), skulderna dras av (11:2 ÄktB) och sedan läggs värdena på giftorättsgodset ihop och delas lika (11:3 ÄktB). Därefter får makarna bestämma hur egendomen ska fördelas och den som äger en egendom får välja först (11:7 ÄktB). I ert fall äger ni lika mycket, vilket betyder att ingen har förstahandsrätt till att bestämma hur huset ska delas. Om din före detta maka vill överta huset, så får hon göra det (11:8 ÄktB), men då har du rätt att få betalt för den hälft av huset som du äger (11:9 ÄktB).

Kan ni inte komma överens om hur huset ska fördelas, så kan du alltid anlita en bodelningsförrättare (9:7 ÄktB). På så sätt kommer du antingen att få betalt för hälften av husets värde genom att hon betalar dig eller så kommer du att få din hälft genom husets försäljning. Om din f.d. maka fortfarande inte vill sälja, så kan du ansöka om en tvångsförsäljning hos tingsrätten (6 § samäganderättslagen) och då kan ni bestämma ett pris under vilket huset inte får säljas (9 § samäganderättslagen).

Avslutande ord och min rekommendation

Ert hus bör vara giftorättsgods, eftersom ni inte har ett äktenskapsförord. Allt giftorättsgods ska delas lika mellan makarna. Vidare är det så att den som äger en egendom har rätt att välja vad som ska hända med egendomen vid en bodelning. Eftersom ni båda äger hälften var av huset, så får en av er överta huset, men i så fall ska den som får huset på sin lott betala hälften av husets värde till den andra maken. Det betyder att du kan få hälften av husets värde, om hon vill behålla huset. Vill hon inte behålla huset, så kan ni sälja det och dela värdet mellan er. Kan ni inte enas, så kan du anlita en bodelningsförrättare. Om hon inte vill samarbeta, så kan du framtvinga en försäljning av huset genom att ansöka om detta hos tingsrätten. Min rekommendation är att du förklarar för henne vad som gäller och frågar vad hon vill göra med huset.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare