FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt09/07/2018

Får man flytta utomlands med ett barn som har umgängesrätt med den andra föräldern?

Hej!

Om man har ensam vårdnad och barnet har umgängesrätt med pappan får man flytta utomlands med barnet då? Min dotter skrev på ett avtal med pappan där han skulle få träffa sin dotter 3 ggr i veckan, då hon var 6 månader. Han har inte varit intresserad att träffa dottern de senaste 4 månaderna. Nu undrar mamman om hon kan flytta utomlands om hon skulle vilja?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

De regler som gäller för vårdnadshavare och föräldrar finns i föräldrabalken (FB). Vad som gäller för barns boende regleras i 6 kap. föräldrabalken. Jag kommer i mitt svar att redogöra dels för vilka rättigheter och skyldigheter som finns, dels i vilken mån umgängesavtalet kan inverka på möjligheten till utomlandsflytt.

Som ensam vårdnadshavare har din dotter rätt att själv bestämma om flytten

Vårdnadshavaren har en rättighet och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter (6 kap. 11 § FB). Vart barnet ska bo är en av de saker som vårdnadshavaren ska bestämma. Som ensam vårdnadshavare har din dotter rätt att besluta i frågan själv.

När barnet bor med bara en av föräldrarna har det rätt till umgänge med den andra föräldern. Barnets föräldrar har ett gemensamt ansvar för att tillgodose barnets behov av umgänge (6 kap. 15 § FB). Om umgänget med en förälder leder till att barnet eller föräldern måste resa ska boendeföräldern bidra till kostnaderna för resan. Boendeföräldern ska bidra efter vad som är skäligt med hänsyn till föräldrarnas ekonomiska förmåga och övriga omständigheter (6 kap. 15 b § FB).

En flytt kan innebära att din dotter bryter mot umgängesavtalet

I din fråga har du endast skrivit att din dotter skrivit på ett avtal med pappan som innebär att han och barnet har rätt att träffas tre gånger i veckan. I vissa fall kanske det är möjligt att upprätthålla ett sådant umgänge även vid utlandsflytt (t.ex. om din dotter flyttar till något av våra grannländer och pappan bor nära gränsen).

Om din dotter och barnets pappa har avtalat om umgänget, avtalet är skriftligt och socialnämnden har godkänt avtalet så är det giltigt (6 kap. 15 a § FB). Ett sådant avtal kan pappan begära verkställighet av och det är till din dotters nackdel att bryta mot det. Att bryta mot ett sådant avtal kan medföra att domstolen på pappans begäran förpliktar din dotter att följa avtalet, med bland annat vite som sanktion. Vite är enkelt förklarat en form av böter din dotter kan bli tvungen att betala för att hon bryter mot avtalet. Förhindrar hon umgänget kan det även vara till hennes nackdel om pappan skulle vända sig till domstol och begära vårdnaden om barnet.

Din dotter kan begära att umgängesavtalet upphävs

I vissa fall kan ett av socialnämnden godkänt umgängesavtal upphävas. I din fråga skriver du att pappan inte varit intresserad av att träffa barnet. I ett äldre rättsfall upphävde domstolen ett beslut om umgänge just för att pappan inte utnyttjat sina umgängestillfällen. I fallet uttalade domstolen att det inte är till barnets bästa att gång på gång förberedas för ett umgänge som sedan inte blir av (RH 1997:59). Som jag förstår din fråga skulle det eventuellt kunna vara aktuellt även för din dotter. Det finns ett umgängesavtal men pappan utnyttjar inte det. Att ständigt förbereda barnet för umgänge utan att pappan kommer är inte till barnets bästa.

Sammanfattningsvis har din dotter som ensam vårdnadshavare rätt att flytta utomlands med barnet. Barnet har dock rätt att träffa sin pappa, vilket såväl din dotter som pappan har ett ansvar för. Din dotter kan även behöva ta del i kostnader för att umgänget ska fungera.

Finns det ett umgängesavtal mellan din dotter och pappan är min rekommendation att hon vänder sig till en jurist för att få hjälp med att eventuellt få det upphävt, eftersom pappan inte sköter umgänget och själv bryter mot avtalet. Ofta finns det möjlighet till rättshjälp i hemförsäkringen för att täcka en stor del av kostnaden i tvister rörande just umgänge och vårdnad. Jag kan varmt rekommendera att hon bokar en tid hos någon av våra duktiga jurister på Lawline.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare