FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt14/05/2018

Får man ersättning för resekostnader när man är tillkallad till förhör?

Hej!

Jag har blivit inkallad på polisförhör ang bredrägeri. Saken är den att jag bor inte i Sverige så jag ska ta mig till Sverige plus att polisförhöret är inte inbokat i min stad som är Uppsala utan i Malmö.

jag har en tid inbokad men kollade biljett priserna till Sverige som är makalöst höga då, har jag rätt att boka om mitt förhör tills det datumet som jag hittade en biljett som passar min ekonomi. Kan jag maila min kontaktperson?

Behöver bara lite upplysning om vad jag kan göra i min sitation och har jag några rättigheter när det gäller att dom bokat in det i en annan stad, tex ersättning eller ta de via telefon hade ju varit det bästa.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du kan ha rätt att få dina resekostnader ersatta då du måste resa långt för att kunna vara med på förhöret hos polisen. Det är polismyndigheten som fattar beslut om huruvida du har rätt till ersättning för kostnaderna på grund av förhöret, vilket framgår av 3 § kungörelse om ersättning vid förundersökning i brottmål. Om polisen anser att ditt ersättningskrav är berättigat kommer det ätt utges till dig. Du ska alltså göra en anmälan om ersättningsanspråk hos polisen. Om polisen nekar dig rätt till ersättning, finns möjlighet att överklaga till länsstyrelsen inom 2 veckor från att du fick polisens beslut.

Hoppas mitt svar hjälpt dig!

Lawline RådgivareRådgivare