Får man bo i en lokal?

Vi har en bostadsrätt som är en lokal i vår förening. Den sm äger lokalen bor även där, är det verkligen tillåtet? vad kan vi i styrelsen göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att kontakta Lawline!

Att bo i lokaler är olagligt. Lokaler och bostäder skiljer sig från varandra dels genom hyressättningen. För lokaler gäller marknadshyror, och för hyreslägenheter gäller bruksvärdessystemet. Sedan 1 februari 2013 gäller även en marknadsliknande men reglerad hyra för hyra i andrahand av bostadsrätter och hyra av äganderätter. Dessutom omfattas bostäder av ett regelsystem som bland annat talar om lägsta godtagbara standard för en bostad. För att kunna hyra ut en lokal som en bostad, krävs att denna uppfyller reglerna för bostadsstandard.

Man får alltså bo i lokaler om både värden och hyresgästen är överens om det, och lokalen uppfyller kraven för en bostad. Men då måste man skriva ett bostadskontrakt där det tydligt framgår att uthyrningen gäller boende. Detta för de lagstiftningar som reglerar de båda hyresformerna.

Om man hyr en lokal i syfte att driva verksamhet, men i själva verket bor där har man begått kontraktsbrott och får bli avhyst. Det finns exempel på rättsfall där hyresgäster fått rätt att bo kvar i en lokal som var avsedd för verksamhet i kontraktet. Då har det handlat om att värden var med på att hyresgästen skulle bo i lokalen, men detta angavs inte i kontraktet.

En variant av att bo i lokal är "bokal". Det är en lägenhet som sitter ihop med en lokal där man hyra båda samtidigt. I princip gäller dock samma som ovan så det är viktigt att syna kontraktet så att hyran inte blir för hög och att det faktiskt står att det är tänkt att lägenheten ska användas som bostad. Detta är egentligen inte ett alternativ för att lösa ett bostadsproblem om det inte är så att du är egen företagare eller liknande. Du förutsätts nämligen driva en verksamhet i lokalen.

Hoppas detta besvarade din fråga.

Väl mött!

Sofia NygrenRådgivare