Får man besöka hemsidor där personer säljer sexuella tjänster?

Hejsan!

Jag undrar om det är olagligt att endast besöka hemsidor där eskorter säljer sexuella tjänster. Jag menar specifikt sidor som *********, samt *********.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Köp av sexuella tjänster är olagligt, se 6 kap. 11 § brottsbalken.

Även försök till köp av sexuella tjänster är olagligt, se 6 kap. 15 § brottsbalken.

Någon kan gå in på en hemsida och ha som avsikt att köpa sex (uppsåt). Jag tänker dock att avsikten i en sådan situation blir väldigt svår att bevisa, vilket kan förstås mot bakgrund av att även personerna som lägger ut annonser (säljer - vilket är lagligt) har behövt gå in på hemsidorna. Beviskraven är högt ställda i straffrättsliga mål.

Värt att notera:

Om man går in på en hemsida är det fortfarande möjligt med ett frivilligt tillbakaträdande, som innebär att man på eget initiativ avbryter det man planerat att utföra. Om man gör detta, kan man inte dömas till en påföljd på grund av att ha varit i ett försöksstadie, se 23 kap. 3 § brottsbalken.

Sammanfattat svar på din fråga:

I praktiken räcker det inte med att gå in på en hemsida (om man inte erkänner ett uppsåt och säger att man hade tänkt fullgöra handlingen om det inte vore för att man blev upptäckt - men inte ens då är det säkert att det räcker rent bevismässigt).

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Anahita Harati

Anahita HaratiRådgivare