Får man bedriva detaljhandel med alkohol?

Hej! Jag undrar om jag får enligt svensk lag sälja en spritflaska som är insvetsad i en bilfjäder eller dylikt. Tanken är att producera dessa artiklar till försäljning mot personer som köper dem som en roligt gåva till någon. Iden med det är att en person får sina dyra favorit whisky fastlåst bakom ett smide. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ifall jag förstår din affärsidé korrekt vill du att en kund ska kunna besöka dig/din hemsida för att beställa en spritflaska, exempelvis en whisky, insvetsad i en bilfjäder (och inte att folk tar med sig alkoholen till dig och får den utsmyckad eller liknande). Denna verksamhet skulle då ägna sig åt detaljhandel, vilket strider mot alkohollagen. Enligt 5 kap. 2 § alkohollagen är det enbart Systembolaget som får bedriva detaljhandel med alkohol i Sverige, vilket gör att det inte är möjligt för dig att bedriva en sådan verksamhet som du föreslår.

Hoppas att svaret var dig behjälpligt! Missförstod jag din affärsidé får du gärna höra av dig till oss på Lawline igen så kan jag eller någon kollega försöka se över frågan igen.

Vänliga hälsningar,

Selma SkoghällRådgivare