FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/04/2021

Får man bära skjutvapen

Hej, jag undrar ifall man får äga en handpistol utan slagstift?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt svensk rätt är det straffbart att inneha skjutvapen utan tillstånd se 2:1 och 9:1 vapenlagen. Polisen beslutar om vapentillstånd enligt 2:2 vapenlagen. Enligt 2:5 vapenlagen ska tillstånd bara beviljas om det kan antas att vapnet inte kommer att missbrukas. Rikspolisstyrelsen (RPS) har utfärdat allmänna råd (RPSFS 2009:13) om vad som ska bedömas vid ett tillståndsärende. De råden har sedan varit vägledande i mål som rört vapentillstånd (HFD 2016 ref 33).

Sammanfattningsvis är det straffbart att bära skjutvapen utan tillstånd. det spelar inte roll om den är utan slagstift.

Vänligen,

Maryam NaqqarRådgivare