FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott26/11/2019

Får man bära ett multiverktyg i fickan hela tiden?

I knivlagen står det att normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg är tillåtet.

Betyder det att man får bära multiverktyg i fickan hela tiden eller måste man ha en anledning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Knivlagens 1 § finns ett undantag som tillåter att man har en fickkniv, dock måste innehavet vara befogat.

Vad som omfattas av befogat innehav blir alltså nästa fråga.

I ett rättsfall från 2016 kan man hitta lite exempel på vad domstolen anser är ett befogat innehåll. Detta ger inte ett tydligt svar som alltid gäller, men jag kommer ge dig råd utifrån min tolkning av fallet.

För mig framstår det som att det ska finnas ett visst syfte med att man innehar kniven. Kvinnan i rättsfallet påträffades med en fällkniv i handväskan på en offentlig plats. Hon hade använt kniven på en fest och var på väg hem. Domstolens sammantagna bedömning var att innehavet var befogat.

Jag tror att utfallet hade varit annorlunda om hon alltid gick omkring med en sådan kniv i väskan.

När det gäller multiverktyg tror jag att bedömningen är densamma om den innehåller en knivliknande del. Om den inte har det så beror det på om de övriga delarna kan användas som vapen på samma sätt.

Sammanfattning:

Det finns inte ett tydligt svar. Vill du vara säker så borde du endast bära fickkniv eller multiverktyg när du ska ha användning för dem. Bär alltså inte dessa "bara för att".

Ytterligare kan det vara bra att inte bära dessa i fickan. För att vara på den säkra sidan borde du överväga att ha dem på något ställe som är mer otillgängligt, exempelvis i en väska.

Jag hoppas att detta har hjälpt att svara på din fråga även om det kanske inte var det tydliga "ja- eller nejsvaret" du letade efter!

Med vänliga hälsningar,

Lawline Rådgivare