FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet26/05/2023

Får man avverka grannes träd om de växer in på din tomt?

Hej! Vår granne har en stor fullvuxen tall på tomtgränsen. Trädet växer snett in över på vår tomt och skräpar ner otroligt mycket. Det är dessutom svårt att plantera nåt i närheten eftersom tallen tar all näring. Grannen vill inte ta bort tallen. Visst har vi väl rätt att ta bort det som växer in över till oss (typ halva kronan)? Såg detta svar som liknade min fråga men arboristen vill att vi dubbelkollar. Jag tolkar ert svar här att man får ta bort så länge man har förberett grannen på det? https://lawline.se/answers/min-grannes-trad-vaxer-in-pa-min-tomt-vad-ar-denne-skyldig-att-gora Tack!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att ni vänder dig till Lawline med din fråga!

Omständigheter

Eftersom er fråga rör ett rättsförhållande mellan grannar så är jordabalken (JB) tillämplig och jag kommer använda mig av den när jag besvarar din fråga.

Vilka möjligheter har ni att ta bort en gren som växer in på din tomt?

Det finns möjlighet för er att ta bort de grenar som växer in över eran tomtgräns förutsatt att detta medför en olägenhet för er. Däremot måste eran granne beredas möjlighet att själv åtgärda problemet förutsatt att detta kan leda till skada för hen (3 kap 2 § första stycket JB)

Det som blir avvägningen för er i detta är således om grenarna kan anses medföra en olägenhet för er samt om en avverkning kan leda till skada för eran granne och om ni således måste bereda hen möjlighet att åtgärda problemet.

Vad klassas som en olägenhet för er?

I praxis har det ansetts vara en olägenhet om det medför en inverkan på trivseln på eran fastighet. Utifrån de omständigheter ni lämnat borde detta anses vara uppfyllt då det påverkar genom nedskräpning och begränsade möjligheter för att plantera själva.

Vilka omständigheter klassas som skada för eran granne?

Den enda begränsing som ni har i eran rätt att kapa grenar är om det skulle innebära skada för eran granne. Skulle det innebära skada för eran granne får ni fortfarande avverka grenar men ni måste ge er granne en chans att göra detta först. En skada av betydelse som det står i denna paragrafen är oftast att anse som någon form av ekonomisk skada, vilket eran granne rimligtvis inte kommer lida, av att ni kapar grenarna som växer in på eran tomt.

Sammanfattningsvis

Sammanfattningsvis har ni rätt att avverka grenarna som växer in på eran tomt med tanke på att det skapar en olägenhet för er. Ni borde rimligtvis även kunna kapa dessa utan en konversation med eran granne men med tanke på att ni tidigare verkat haft en dialog med eran granne rekommenderar jag att ni fortsätter denna för säkerhets skull då det inte kommer skada eran situation.

Hoppas ni fått svar på eran fråga!

Elias BergmanRådgivare