Får man automatiskt finskt medborgarskap om man är född i Finland och avsäger sig svenskt medborgarskap?

Hej. Jag är född i Finland men är svensk medborgare. Om jag avsäger mig det svenska så återgår det automatiskt till det finska ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

För att avsäga sig sitt svenska medborgarskap måste man 1) vara medborgare i annat land 2) har för avsikt att söka medborgarskap i annat land. Här finns blankett om hur man ansöker om detta. Jag tolkar din fråga som att du inte redan är finsk medborgar. Du måste därför ansökan om att avsäga dig ditt svenska medborgarskap med motiveringen att du avser att bli finsk medborgare, men du blir inte finsk medborgare automatiskt.

Lawline RådgivareRådgivare