Får man använda sig av ett företags logga?

Hej!

Jag har en ide om att använda mig av ett företags logga som tryck på tröjor. Rättare sagt så är det inte företagets logga utan någonting som brukar vara tryckt på deras produkter. Hur och var kan jag kolla om jag får använda den loggan/bilden? Vad är det som gäller för loggor? Upphovsrätt? Copyright?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett företags logga är oftast varumärkesskyddat. Regler om varumärkesskydd finns i varumärkeslagen (VML). Skyddet innebär att ingen annan än innehavaren får använda varumärket i näringsverksamhet. Vill man använda ett varumärke som är skyddat måste man få tillstånd av innehavaren (1:10 VML). Använder man varumärket utan innehavarens tillåtelse (varumärkesintrång) kan man göra sig skyldig till varumärkesbrott och riskerar att betala böter eller fängelse i högst 2 år (8:1 VML). Utöver det kan man bli skadeståndsskyldig mot den som har ensamrätten (8:4 VML).

Patent- och registreringsverket (PRV) har databaser där du kan söka för att se om något är immaterialrättsligt skyddat. Länken till PRV:s databaser finner du här.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Nabyiel MarionellRådgivare