Får man anställa någon på en visstidsanställning längre än tolv månader?

Jag undrar om en arbetsgivare kan anställa någon på en sammanhängande visstidsanställning som varar längre än tolv månader?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Den lag som är tillämplig när det gäller anställningar är lagen om anställningsskydd (LAS).

Skillnaden mellan särskild visstidsanställning, vikariat och säsongsarbete

Enligt LAS finns tre olika typer av tidsbegränsade anställningar – särskild visstidsanställning, vikariat och säsongsarbete (5 § LAS). Vid en särskild visstidsanställning krävs inte, till skillnad från vikariat och säsongsarbete, att arbetsgivaren har särskilda skäl för anställningen. Med vikariat menas en anställning som görs i syfte att täcka upp för en ordinarie anställds arbete när denne är ledig. Med säsongsarbete är ett arbete som inte kan genomföras under hela året, t.ex. på grund av väderförhållanden.

När en tidsbegränsad anställning övergår till en tillsvidareanställning

En särskild visstidsanställning och ett vikariat övergår till en tillsvidareanställning när arbetstagaren har varit anställd hos arbetsgivaren i sammanlagt mer än tolv månader under en femårsperiod (5 a § första stycket första punkten och tredje stycket LAS). En särskild visstidsanställning övergår också till en tillsvidareanställning om arbetstagaren har haft en särskild visstidsanställning hos arbetsgivaren i mer än tolv månader under en obegränsad period under vilken arbetstagaren har haft tidsbegränsade anställningar hos arbetsgivaren (5 a § första stycket andra punkten LAS). De tidsbegränsade anställningarna (särskild visstidsanställning, vikariat eller säsongsarbete) måste dock ha följt på varandra. En anställning anses ha följt på en annan om den tillträtts inom sex månader från den föregående anställningens slutdag.

Slutsats

Det korta svaret på din fråga är att ja, en arbetsgivare kan anställa någon på en visstidsanställning som är längre än tolv månader, men om anställningen varar sammanhängande i över tolv månader kommer den att övergå till en tillsvidareanställning.

Jag hoppas du fick svar på din fråga. I annat fall är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline på nytt.

Med vänliga hälsningar,

Sofia DanielssonRådgivare