FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/10/2021

Får man andelen av huset man äger i en bodelning eller delas det lika mellan båda makarna?

Hej!

Fick en gåva på 350 000 av mina föräldrar för ca:35 år sedan. För pengarna köpte vi ett radhus (750 000 kr). Efter 10 år köpte vi ett nytt dyrare hus 2,3 milj. När papperrna (köpekontraktet) skulle skrivas på skrev vi att jag äger 7/10.

Vad händer om vi skulle skiljas nu och huset är värt 10 miljoner? Får jag 70 % av huset, eller delas huset lika

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att utgå från bestämmelserna i äktenskapsbalken (1987:230) för att besvara din fråga i och med att det handlar om ett äktenskap.

När ett äktenskap upplöses ska till en början en bodelning göras mellan makarna och deras egendom ska fördelas lika mellan dem (9 kap. 1 § ÄktB & 11 kap. 3 § ÄktB). I bodelning ska allt giftorättsgods ingå (10 kap 1 § ÄktB) och som giftorättsgods räknas all egendom ni äger som inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Som enskild egendom räknas bland annat egendom som till följd av äktenskapsförord är enskild (7 kap. 2 § ÄktB). Ett äktenskapsförord är ett form av avtal som upprättas mellan makar och som stadgar att en viss egendom vid en bodelning ska vara ena makens enskilda egendom och därmed inte tas med i bodelningen. Av frågan framgår inte att huset är behäftat med ett sådant äktenskapsförord. Av den anledningen kommer inte dina 70% räknas som enskild egendom utan hela huset kommer då räknas som en gemensam bostad (7 kap. 4 § ÄktB) och ingå i giftorättsgodset, samt delas lika mellan er. Detsamma hade gällt om du ägt hela huset, om inget föreskriver att det ska vara din enskilda egendom tas det med i giftorättsgodset och bodelningen, oavsett hur stor del du äger. Att ni i köpekontraktet sagt att du äger 70% likställs inte med ett äktenskapsförord och gör inte din andel till enskild. Så i händelse av att ni skiljer er kommer huset att delas lika mellan er.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och tack för att du vände dig till Lawline!

Nähar AbdulrezaRådgivare