Får make/maka behålla arv efter eventuellt dödsfall av partner?

Måste jag och min fru skriva ett avtal om att vi ska sitta i orubbat bo vid ett ev dödsfall, vi är gifta och har två gemensamma barn och inga övriga barn, eller är det så i detta fallet att man redan sitter i orubbat bo? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då det endast finns bröstarvingar (gemensamma barn) och ni är gifta går all kvarlåtenskap (all egendom) till den efterlevande maken. Detta finns att hitta i Ärvdabalken (3 kap 1 § Ärvdabalk). Avtal är inte giltiga när det kommer till fördelning av arv. Istället krävs att ett testamente upprättas. Om ni endast vill att efterlevande make/maka får rätt till all egendom och att bröstarvingarna delar lika på resterande arv efter bådas bortgång finns det ingen anledning att upprätta något testamente.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har några ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Jacob ÅbergRådgivare