Får lärare omhänderta mobiler?

Är det olagligt för lärare i skolan att ta elevers mobiler över dagen eller lektionen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kommer anta att du syftar på högstadiet eller gymnasiet när du pratar om skolan, vilket innebär att skollagen är tillämplig (skollagen (2010:800) (SkolL)).

Enligt skollagen får lärare omhänderta störande föremål under lektionstid (5 kap. 22 § SkolL). Läraren får alltså ta en mobiltelefon från en elev om den stör undervisningen, vilket kan tänkas vara fallet om man använder mobilen och då tappar fokus från lektionen och kanske distraherar andra elever.

Om en mobil blivit omhändertagen ska den som huvudregel lämnas tillbaka till eleven senast vid skoldagens slut (5 kap. 23 § första stycket SkolL).

Som svar på din fråga är det alltså inte olagligt för lärare att ta elevers mobiler över dagen eller lektionen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare