FrågaAVTALSRÄTTAvtal31/12/2016

Får lånegivaren sätta mig som gemensam låntagare utan mitt medgivande?

Hej,

Jag har en fundering på om det jag ska beskriva strider mot svensk lag. Jag blev väldigt irriterad över händelsen & vet inte om jag kan göra någon sorts anmälan.

Jag fick hem papper från UC att Santander Bank & Ikano Bank gjort kredit-upplysningar på mig. Känner inte till dessa banker så ringde & frågade varför. De båda sa att det var åt Zensum som är en låneförmedlare. De sa att jag står som "med-låntagare" eller vad det kallades, på min sambos lån. Min sambo känner till att Zensum lovat bättre villkor & ville ta över hans lån, men varken han eller jag har gett mina uppgifter då jag absolut inte har något med det lånet att göra. Zensum ska alltså ha skrivit med mig som låntagare & tagit en kreditupplysning utan mitt godkännande. Kundtjänsten idag kunde inte hjälpa mig utan sa att chefen skulle ringa upp imorgon. Det går säkert att backa ur då jag inte skrivit på någonting, men undrar om de verkligen får göra såhär? Tänk om jag inte hade luskat i kredit-upplysningen & upptäckt det..

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Ett låneavtal mellan två parter är precis som de flesta andra avtal en uppgörelse mellan två parter byggda på frivillighet. Det innebär att långivaren inte får sätta dig som låntagare utan ditt medgivande. Det går med lite fantasi att dra parallellen till att du går till en elektronikbutik och där blir tvingad att köpa en dator trots att du inte vill.

Var det svar på din fråga? Om inte, lämna gärna en kommentar så ska jag försöka att förtydliga alternativt utveckla!

Mikael JonassonRådgivare